Fly high - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Fly high - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Fly high

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

10 Februari 2017 | Oeganda, Kampala

Hallo daar allemaal,

Hier ons eerste berichtje uit het warme Oeganda!
Op het moment dat ik dit schrijf is het al na twaalven en is officieel onze eerste dag al voorbij.
Vanochtend (donderdag ochtend) begon de dag al vroeg. Onze wekker ging om 05.00 en om 05.45 stond Harry voor onze deur om ons op te halen. Alle koffers die we de dag ervoor nog een keer gecheckt hadden en klaargezet hadden gingen de bus in. Beide hadden we goed geslapen, natuurlijk wel wat spanning, maar we voelen ons goed.
Bij het huis van Gerbens ouders verzamelde we ons allemaal. Hier gingen alle koffers (16!) achter in de bus en verdeelden we ons over de auto’s. De reis ging nu echt beginnen!
Na een uurtje waren we op Schiphol. Hier de laatste knuffels en afscheidswensen en natuurlijk nog een foto voor op de Facebook van de stichting. We werden uitgezwaaid door Harry en mijn moeder en gingen met alle koffers naar binnen. Hier hebben we redelijk vlot alle koffers ingecheckt. Cees had ons de dag ervoor online al ingecheckt, dat scheelt al.
De koffers inchecken was nog wel een dingetje. Een koffer die wij hadden gevuld met bijvoedingsflesjes was helaas 2 kg te zwaar. In alle haast het eruit halen en ergens anders in. Op dit moment was er toch lichte stress aanwezig. Maar al gauw was het goed en waren we alle koffers kwijt. Door naar de doune wat ook vlot ging. Achter de doune hadden we alle tijd; lekker wat koffie halen bij de Starbucks (wat nu wel traditie is) en dollars pinnen voor de visa. Bij de gate aangekomen hoefde we maar kort te wachten om te mogen boarden. Via een pendelbus werden we naar het vliegtuig gebracht. En wat was het koud buiten! We hadden allemaal natuurlijk onze Afrika outfit aan en op die kou waren we niet berekend. Gauw het vliegtuig in. We zaten gelukkig allemaal bij elkaar.
De vlucht vonden we allemaal erg fijn. De uren gingen ontzettend snel, lekker films kijken, muziek luisteren en af en toe wat slapen. Aan luxe geen tekort; twee keer een lekkere warme maaltijd, snacks en zelfs ijs! Na zo’n 7,5 uur kwamen we aan op het vliegveld van Kigali in Rwanda. Hier gingen een aantal mensen uit en kwamen nieuwe mensen bij. Na een klein uurtje en een stroopwafel later stegen we weer op om na een half uurtje te landen in Entebbe. Hier moeten we zijn!
En wat een verschil qua vliegveld met Schiphol! Niet te vergelijken. Wel was er een slurf vanuit het vliegtuig wat de vorige keer er niet was, maar er is maar 1 aankomsthal en maar 2 bagagebanden.
Na het laten zien van ons vaccinatieboekje moesten we in de rij voor de visa. Vanaf dit jaar moesten we dit online regelen, wat nogal een gedoe was. Dit deden alle Europezen waardoor er een lange rij was. Na een dik half uur, een aantal vingerafdrukken, foto en handtekening later hadden we allemaal ons visum binnen. Een mooie plaatje erbij voor in ons paspoort. Erna alle koffers verzamelen en dat waren er natuurlijk nogal wat, maar alles was goed aankomen!
We werden opgehaald door twee vriendelijke Afrikanen en twee grote auto’s. Alles werd op Afrikaanse wijze ingepakt en we gingen rijden! Een uurtje richting Kampala waar onze eerste guesthouse op ons wacht. Onderweg keken we allemaal onze ogen uit. Voor Adriaan & Denise en Aart & Debbie is natuurlijk alles nieuw en wisten niet wat ze zagen (en roken!)
Ook wij keken onze ogen uit; sommige dingen herkenden we weer, maar het was ook heel leuk om Afrika weer te ruiken en te zien.
Na een uurtje kwamen we aan bij een fijn Guesthouse met prima slaapkamers. Hier nog even wat drinken met z’n allen en kletsen. We zijn gewoon weer in Afrika! Wauw!

Morgen is een relaxte dag. Eerst lekker met z’n allen ontbijten en daarna de stad in om geld te pinnen en dergelijke. De rest zien we dan wel. Eerst lekker slapen! Hopelijk lukt dat, want het is wel wat warmer dan hier in NL. Het is hier nu 2 uur ’s nachts en 25 graden. Ik las dat het in NL flink vriest; een flink verschil!

Heel veel liefs,
Naomi en Gerben