Relax - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Relax - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Relax

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

21 Februari 2017 | Oeganda, Soroti

Dag 12 + 13 – 20 & 21 feb 17

Een verslag van onze twee vrije dagen.

Maandag
Na lekker geslapen te hebben en een goed ontbijt (gebakken ei met getoast brood en zelfs verse sap!) gingen we met z’n allen het centrum van Soroti in. Eerst in wat winkeltjes kijken en daarna de markt op. Daar kijk je altijd je ogen uit. Ontzettend veel verse groente en fruit. Hier en daar wat ‘vers’ vlees en vis en ook veel kleding en stoffen. Hier vermaakten we ons wel. Erna even wat gedronken om ons daarna op te splitsen. Cees en Jannette gingen naar een winkeltje om matrassen te kopen. Die zijn voor de ouderen die we gaan bezoeken in het Amuria gebied eind deze week.
De rest van ons ging naar de souvenir winkel om leuke dingen in te slaan. Debbie wou heel graag een Djèmbe kopen en die vonden we daar ook. Iedereen heeft wat leuks voor thuis ingeslagen. We hebben ons er zeker wel een uur in het kleine winkeltje vermaakt. Cees en Jannette kwamen ook in de winkel en waren goed geslaagd met de matrassen. Die stonden alle 15 al op het dak van het busje van Mozes. Die gaat morgen ze alvast bij Richard (de schoolmeester waarmee we bevriend zijn) brengen. Want 16 koffers, dozen medicijnen en 15 matrassen op een busje word een beetje lastig.
Na het gewinkel was het tijd voor lunch. En vandaag hadden we het record van wachten-op-eten wel gevestigd. We hebben 1,5-2 uur gewacht op onze lunch! Gelukkig zijn we al aardig gewend aan het Afrikaanse tempo.
Na de lunch en wat donkere wolken verder gingen we naar het zwembad. Bij een mooi nieuw hotel zat een mooi zwembad! Voor 2 euro entree mochten we erin. Heerlijk! Lekker even wat verkoeling en lekker schoon. En natuurlijk ondertussen wat bruin worden. We moeten natuurlijk wel een beetje bruin thuis komen ;) Na heerlijk gezwommen te hebben, wel even met een pauze ertussen omdat het ineens begon te regenen en onweren, weer terug naar ons hotel.
Ik heb nog even een wasje gedaan, dat moet ook gebeuren. Na een heerlijke warme maaltijd en jawel weer een potje pesten (we zijn elkaar nog niet zat!) tijd voor het bed! Morgen nog een relax dag.

Dinsdag
In de ochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. Boek lezen, spelletje op de Nintendo.
Debbie en Denise gingen al vroeg naar het centrum, want Debbie wilde haar haren laten invlechten en dat duurt een aantal uren. Aart en Adriaan gingen al op tijd naar het zwembad en Gerben en ik volgden een uurtje later.
We hebben daar heerlijk gerelaxed. Ik heb een boek uit kunnen lezen, de jongens keken Engels voetbal bij de bar van het hotel en ondertussen aten we lunch. Erna lekker het zwembad in. Heerlijk.
In de middag, na 5 uur bij de kapper gezeten te hebben, kwamen ook Debbie en Denise bij het zwembad. Debbie is nu half Afrikaan met d’r bos vol mooie vlechten.
Eind van de middag gingen we weer terug naar het hotel. Cees en Jannette waren bezig met de pakketjes voor de ouderen. Iedere oudere die we in beeld hebben dankzij Richard krijgen een matras, laken, gehaakt dekentje, kleding, paracetamol en een stuk zeep. Dan kunnen ook zij er weer voor een tijdje tegenaan. De ouderen (sommigen zelfs boven de 90 jaar) laten ze hier echt links liggen. Terwijl deze mensen juist zorg en spullen nodig hebben. Daarom heeft Jannetten een ouderenproject opgezet (als je hierin geïnteresseerd bent, kijk even op de site van de stichting, daar staat er een stukje over) om deze mensen spullen te geven die zij hard nodig hebben.
Morgen gaan we weer op outreach. Naar Otubed, dit ligt in het Amuria district, hier een dik uur rijden vandaan. Iedereen heeft weer zin om aan de slag te gaan. Relaxdagen zijn fijn en leuk, maar we zijn hier om mensen te helpen! We zijn weer genoeg opgeladen om weer een hoop mensen te helpen. Op naar morgen!

Liefs!
Ps: Terwijl ik dit schrijf, iets voor 11 uur ’s avonds op dinsdag 21 februari hoost het ontzettend buiten. Heel veel regen, onweer en ontzettende harde wind! Het lijkt al wel regentijd!
Ik hoop dat alle mensen die hier wonen en geen onderdak of slechts een rieten huisje hebben veilig zitten en niet wegspoelen.