Relax en ride - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Relax en ride - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Relax en ride

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

11 Februari 2017 | Oeganda, Mbale

Hello allemaal,
Een verslag van vrijdag 10 en zaterdag 11 februari

Vrijdag
Onze eerste ochtend in Kampala. Na wel redelijk geslapen te hebben, het bed was nogal klein, hebben we met z’n allen ontbeten op het dakterras. Heerlijk even wakker worden onder het genot van een lekker windje, fluitende vogels en gillende kinderen op het voetbalveld dichtbij ons.
Vandaag op de planning: de stad in, geld pinnen en zien wat er gebeurd. Alles in ieder geval op een relaxte manier.
Ons guesthouse zit niet midden in de stad, maar een beetje bij de rand. Dus om in de stad te komen hadden we boda boda’s (taxi brommers) nodig. Aart vroeg of de receptionist een paar boda’s voor ons kon regelen, dus dat deed hij. Hij liep even uit de poort, riep wat Afrikaanse kreten en binnen 10 seconden stonden 4 boda’s voor ons klaar. Ieder stel op een boda en gaan met die banaan. Voor sommige was de rit nog een beetje spannend, maar leuk was het wel! Kampala is de hoofdstad van Oeganda en ontzettend groot. En druk! We hebben een ritje midden door de stad van zo’n 25 minuten. Ieder keek zijn ogen uit. Zo veel mensen, zo veel auto’s en brommers! En verkeersregels? Die zijn er niet. Alles gaat gewoon alle kanten op. Voorrang moet je afdwingen, dat krijg je niet. En alles gaat strak langs elkaar. Het is een wonder dat wij allemaal nog onze knieschijven hebben. Ook voor ons vier (Gerbens ouders en wij) is Kampala nieuw en dat is wel wat anders dan de steden waar we de vorige reis waren geweest. Het ritje was een groot avontuur.
We werden afgezet bij de bank om geld te pinnen. Hier werden we allemaal miljonair! Want 1 miljoen Oegandeze shiling is maar 260 euro waard. Dat voelt stiekem toch best leuk, zoveel briefjes op zak. Tegenover de bank zat een shopping mall. Iets wat wij nog niet veel hadden gezien in Oeganda, maar wat in de hoofstad wel is. Een luxe shoppingmall met zelfs een KFC. En eigenlijk is zo’n luze mall helemaal niet leuk en helemaal niet Afrikaans. Na telefoonkaartjes geregeld te hebben gingen we lunchen bij een leuke plek. Ook niet erg Afrikaans met milkshakes, pancakes en lekkere broodjes, maar wel ontzettend lekker. Na de lunch weer terug met de boda’s naar het guesthouse. Eerst een paar goede boda’s vinden voor een goeie prijs en een beetje afdingen. De rit terug was weer net zo spannend als de heenreis. Alles vliegt langs elkaar heen en je hobbelt alle kanten op. Er was zelfs een stoplicht (die zie je bijna nergens in Oeganda, behalve in de hoofstad), maar niet iedereen luistert ernaar.
In de middag weer terug bij het guesthouse en hier hebben we lekker gerelaxed. Boek lezen, spelletjes doen, even een dutje op bed. Heerlijk.
Vlak voordat we gingen eten hebben we met z’n zessen (Aart & Debbie, Adriaan & Denise en wij) nog even een rondje gelopen door de wijk waar we in zaten. Leuk om even de plaatselijke bevolking en de stad een beetje te zien. Ook even langs het voetbalveld geweest dat tegenover ons guesthouse zit waar druk gesport werd (het was zeker 30 graden!) en zelfs met lange kousen en mutsen op. Het lijkt wel alsof ze het koud hebben…
In het guesthouse lekker gegeten en daarna was het weer tijd om te relaxen en spelletjes te doen. Heel erg gezellig met z’n allen en sommige van ons schoten dan ook regelmatig in een lachstuip. Ik zal maar geen namen noemen ;)
Morgen gaat de wekker rond 8 uur. Ontbijten en inpakken en dan op reis naar Mbale!

Zaterdag
We gaan weer verder reizen! Op naar Mbale, een andere grote stad op ongeveer 230 km afstand.
Na weer een lekker ontbijt op het dakterras en de koffers weer ingepakt te hebben stond om 9.30 onze driver Mozes klaar met zijn busje. Een mooi busje met plek voor 14 man dus ruimte zat. Eerst moesten alle 16 koffers op het dak en dat was nog even een klusje. Professioneel werden ze op het dak gezet en goed vastgemaakt. Leuk gezicht om te zien! In het busje zelf de handbagage koffertjes en toen was er nog redelijk ruimte genoeg. Tijd om te gaan rijden! Een medewerker van het guesthouse wilde ook graag een stukje meerijden dus we hadden gezelschap. Hij reed mee naar Jinja, een redelijk grote stad tussen Kampala en Mbale in. Als je benieuwd bent welke route we vandaag hebben gereden; kijk even op het kaartje op deze pagina of google even. Naar Jinja was het zo’n 80 km. Is niet ver, maar hier in Afrika doe je daar toch zo 2,5 uur over. Eerst Kampala door en de stad uit. Dat kost je al zo een uur. Maar wel een uur wat zo voorbij gaat want als je naar buiten kijkt zie je zo veel dat de tijd snel voorbij gaat. Het leven hier in de stad is echt bruisend. Ontzettend veel mensen en brommers en auto’s. Hoe verder we van Kampala kwamen hoe rustiger, maar ook armoediger het werd. Een duidelijk verschil tussen de stad en het platteland. Na 2,5 uur kwamen we aan in Jinja waar onze medereiziger eruit ging en wij gingen lunchen. En toevallig was het hetzelfde bedrijf als de lunch van gisteren. Wat een luxe! Tijdens het eten nog kort Whatsapp contact met het thuisfront en wat blijkt. Het sneeuwt bij jullie in Nederland! Voor ons ontzettend moeilijk voor te stellen, want hier is het warm, zonnig en 35 graden.
Na een heerlijke lunch door naar het einddoel; Mbale. Een rit van zeker 4 uur. En rijden hier door Oeganda is niet erg omdat er altijd wel wat te zien is buiten, maar je krijgt er wel houten billen van.
Tijdens die 4 uur af en toe wegdutten, wat lezen en gezellig kletsen. Maar ook veel gehobbel want de OEgandeze bedenken om op sommige stukken weg even leuk wat drempels te maken. Dus afremmen, hobbel hobbel en weer door. Ik heb ze niet geteld maar het zou me niet verbazen als het zeker rond de 100 drempels waren. Ach, zo blijft het leuk ;)
Rond 17.00 kwamen we eindelijk aan bij ons nieuwe Guesthouse aan de rand van Mbale. Het ligt op een groot stuk grond, net buiten de stad en dus lekker rustig. Naast een guesthouse zit hier ook een school voor verpleegkundigen, een kinderopvang en een klein ziekenhuisje. Alles in een.
We hebben een mooie kamer gekregen in een grote banda (rond hutje). Aart en Debbie zitten in de andere kamer van dezelfde banda, lekker gezellig . Hier gelukkig geen bed van 1,20 m breed maar een normaal bed. In dit guesthouse verblijven we tot donderdag. Een prima plek om een aantal nachten te blijven. Na het avondeten waren we allemaal erg moe van de lange rit en het warme weer. Beetje op tijd naar bed, want morgen gaan we naar de Sipi Falls. Volgens Cees en Jannette prachtige watervallen hier in de buurt. We gaan het beleven!

Liefs, ons