Take care of each other - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Take care of each other - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Take care of each other

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

25 Februari 2017 | Oeganda, Amuria

Dag 17 – 25 feb 17

De outreaches zijn achter de rug. Het grootste gedeelte van het harde werk zit erop. Vandaag op het programma; de andere groep ouderen mensen bezoeken en hen nieuwe hard nodige spullen geven.
We hadden weer een goed ontbijt: wentelteefjes. In de ochtend kwamen Mozes en Ronald weer vanuit Soroti. We deden weer hetzelfde als twee dagen geleden. Met z’n allen in het busje, vol spullen voor de mensen en de nieuwe matrassen op het dak. Het blijft een leuk gezicht.
Ook vandaag waren de ouderen ontzettend dankbaar. Vertederend om te zien. En wat geeft het een fijn gevoel om mensen die echt niets hebben en heel erg oud zijn (er zaten er een paar tussen die rond de 90 waren!) iets te geven en hen aandacht te geven. Er waren een paar van de mensen die we bezochten en die waren blind en verlamd. Dan ben je zo hulpbehoevend en woon je ook nog in een klein vies huisje ergens diep in Afrika. Verschrikkelijk om te zien. Maar bij sommige mensen leefden meerdere mensen om hen heen en zij hielpen hen. Heel fijn om te zien.
Halverwege de route gingen we langs het huis waar Samson en Sarah wonen. Hier zijn we tijdens onze vorige reis ook geweest en het was verschrikkelijk om te zien. Ze sliepen toen op de betonnen vloer, geen matras, alleen een dun zeiltje. Vorig jaar hebben Cees en Jannette ze matrassen en lakens gegeven en we wilden graag zien hoe het daarmee was en of hun leefomgeving al wat beter was geworden. Maar helaas, het was weer verschrikkelijk. Het huis waar in zij wonen met hun (alcohol/tabak verslaafde) oma en andere mensen is dan wel van steen en met een dak, maar het is er zo ontzettend vies en donker. Het is echt verschrikkelijk. We hadden zaklampen nodig om hun kamertje te kunnen bekijken en we stikten bijna van de rook want er werd gewoon in huis gekookt.
Gisteren hebben we het schoolgeld voor het jaar 2017 aan meester Richard gegeven, zodat zij weer een jaar naar school kunnen en toen hadden Gerben en ik het er nog over of het misschien een idee is om de kinderen naar boarding school (ze blijven dan slapen op school en wonen hier dan met andere kinderen en een aantal leraren) te doen. We besloten dat we eerst hun leefomgeving weer wilden zien en dan zouden beslissen. Vanaf het moment dat we het huis vanbinnen zagen keken we elkaar aan en was de keuze snel gemaakt. De kinderen moeten gauw weg hier, het is een verschrikkelijk omgeving waar zij in leven. Ze zagen er ook weer een stuk viezer uit dan gisteren. En of ze een beetje normaal te eten krijgen? Dat is maar de vraag. We hebben Richard gevraagd om Samson en Sarah naar zijn huis te sturen. Zodat we meer tijd met ze kunnen doorbrengen en hen de spullen te geven die we voor ze meegenomen hebben. Onze kindjes gingen naar het huis van Richard en Beatrice en wij gingen door naar de ouderen. Deze dag hebben we weer 12 ouderen gezien en geholpen. Een goed gevoel!
Thuis bij Richard waren daar ook Samson en Sarah en de rest van de middag hebben we met alle kinderen die er waren (het waren er een heleboel) een groot feest van gemaakt. We hadden ballonnen, nou dat vonden ze echt geweldig, leuke spelletjes en we hebben gedanst, gezongen en muziek gemaakt. Je zag alle kinderen en vooral Sarah en Samson genieten. En wat zijn wij daar blij mee. Wat geeft dat een geweldig gevoel om te zien dat ze lachen, genieten en onbezorgd zijn. Tijdens onze vorige reis lachten ze beide amper en waren ze erg verlegen. Hoe langer ze bij Richard waren hoe meer ze opbloeiden. We zijn hier zo gelukkig mee! Gerben heeft ook gelijk geregeld met Richard dat we gaan bijbetalen zodat ze vanaf maandag naar boarding school gaan. Dat is echt het allerbeste voor ze. We waren nog even bang dat het niet zou lukken, maar omdat de vader overleden is en de moeder ervandoor en wij de ouders zijn die betalen voor school. Daardoor zijn wij ook de beslissende factor of ze wel of niet op school gaan wonen. De hoofdmeester kwam weer met het boek voor de betaling en bonnetje en in de avond was het geregeld.
We hebben deze avond een geweldige avond gehad. Het was een groot feest. Iedereen danste, vooral de kinderen; ze hadden allemaal stukjes ingestudeerd. Er was een vuurtje gemaakt. We genoten allemaal. Helaas begon het wel weer flink te regenen en onweren op een gegeven moment, maar toen zijn we met zn allen (gelijk het hele huis vol) naar binnen verhuisd en daar verder gegaan. Af en toe vielen wat kinderen in slaap en aan het eind van de avond gingen de twee meesters (Richard en Martin) ouderwets verhalen te vertellen. We genoten allemaal maximaal.
Na een voldane maar ook intensieve dag gingen we lekker naar bed. Sarah en Samson bleven ook slapen deze nacht. Een vellig bed in een warm nest. We gingen met een goed gevoel slapen. We hebben vandaag een goede keuze gemaakt!
Morgen alweer onze laatste dag bij Richard. We kijken nu al heel erg op tegen het afscheid!

Liefs

• 27 Februari 2017 - 14:43

Gea Gerards Tante Gea:

Beste mensen,

Ik heb jullie op deze reis gevolgd. Wat een reis en wat een beleving.
    Wat een geweldig mooi werk wat jullie doen.
    Al is het een druppel op een gloeiende plaat alle beetjes helpen.

Alhoewel ik ook 3 keer in Afrika ben geweest als toerist heb ik wel bittere armoede gezien.Ik heb er een beetje beeld bij maar toch....is dit voor jullie heel ingrijpend en intensief. Eenmaal aangeraakt kom je er nooit meer van los...

Heel veel zegen op dit geweldige werk en een goede terugreis

hartelijke groeten ,
    t.Gea