Outreach 6 - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Outreach 6 - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Outreach 6

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg Naomi

24 Februari 2017 | Oeganda, Amuria

Dag 16 – 24 feb 17

Ja de tijd is aangebroken, de laatste outreach!
Rond half 5 in de ochtend begon het al te leven in en rondom het huis. De vrouwen waren al druk bezig met het ontbijt en Aart was er ook al vroeg uit om te helpen met koken, hout sprokkelen en apen zoeken. We hadden redelijk geslapen en gingen lekker ontbijten met z’n allen. We aten zelfgemaakte verse wentelteefjes! Heerlijk. Mozes en Ronald kwamen vanuit Soroti onze kant op en namen de medicijnen en dokters ook mee. Zij gingen alvast naar de plek van de outreach en kwamen ons ophalen toen alles al geregeld was. We kwamen aan bij de school, de plek van de outreach, en er waren al veel mensen en schoolkinderen aan het wachten en de dokters/apotheek hadden hun plek al gevonden. We konden gelijk aan de slag.
Vandaag was het in tweeën verdeeld. Alle schoolkinderen gingen naar een gebouw waar 2 dokters zaten. In het andere gebouw, waar ook het lab en het bloeddruk meten zat, zaten 4 dokters voor de volwassen en de kleine kinderen die met hun ouders meekwamen.
Het werd een drukke dag. Er kwamen veel mensen bij ons prikken voor malaria en om het kwartier werd er een groep van ong 5-8 schoolkinderen naar binnen gestuurd om zich te laten prikken. Het bracht bij ons als lab wat onrust en verwarring, want alle kinderen verdwenen direct na het prikken. Uiteindelijk is dit helemaal goed gekomen.
Er was een relaxte sfeer tijdens de outreach. Onder de mensen die aan het wachten waren, maar ook onder ons als team. Omdat het vandaag vrijdag was, is er altijd de local markt en daarom was het wat minder druk dan normaal. Aart, Debbie, Jannette en Denise zijn daar nog even langs geweest. Een grote markt waar Beatrice het verse vlees voor het eten haalde, maar waar ook nare koeiekoppen gewoon lagen.
Tussendoor hebben we ook nog het gezin van Richard getest op malaria en beide meisjes waren helaas positief. Ook Sarah en Samson kwamen naar de outreach. Ze werden opgehaald dankzij Richard. Ook zij hebben we even getest op malaria. Helaas was ook Samson positief. Gelukkig konden we iedereen hiervoor de juiste antibiotica geven. Sarah en Samson bleven bij ons team in de buurt. Heel fijn om ze weer te zien.
Halverwege de middag kwam de outreach op zijn einde. In totaal hebben we +/- 400 + 150 schoolkinderen vandaag geholpen. Weer een mooi aantal. Wat het totaal op ong 3500 brengt. En dan ook nog de 1200 kinderen die we wormenpilletjes hebben gegeven.
En terwijl wij de hele dag bezig waren met de outreach was Beatrice en andere vrouwen de hele dag aan het koken voor ons. We aten de warme maaltijd op de school. Samen met alle dokters, verpleegkundigen en ons team. Het was echt een feestmaaltijd. Een tafel vol potten en pannen met allerlei lekkers. Maar het allerlekkerst was toch wel de verse beef van de markt. Oh zo heerlijk!
En terwijl we allemaal lekker in het overdekte schoolgebouw zaten te eten, brak opeens de hel los.
Het begon ineens zo ontzettend hard te waaien, het leek wel een zandstorm met al dat losse droge zand. Daarna begon het te donderen en te regenen. Het leek wel een tropische storm. Het ging echt heel erg hard. Dit was stiekem toch best een beetje spannend. Op een gegeven moment ging het zo hard dat zelfs de regen door het dak lekte en het zelfs hagelde! De dozen medicijnen stonden nog op het dak van het busje, die weren er gauw afgehaald door Mozes. Na een spannende warme maaltijd bracht Mozes ons weer bij het huis van Richard. Daar stond Richard op ons te wachten.
De rest van de avond (het was ondertussen al bijna donker en 7 uur) hebben we met zn allen, was misschien wel 15 man, binnen gezeten en een gezellige rustige avond gehad. De Afrikanen onder ons vonden het nogal koud, terwijl wij het wel een lekker temperatuurtje vonden. Tja voor ons is een regenbui heel normaal en het was juist wel lekker dat de temperatuur wat zakte.
We gingen deze avond redelijk op tijd naar bed. Morgen weer een druk programma!

Liefs!