Outreach 5 - vrijdag 12 december - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Outreach 5 - vrijdag 12 december - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Outreach 5 - vrijdag 12 december

Blijf op de hoogte en volg Naomi

17 December 2014 | Oeganda, Soroti

Joehoe!

De laatste outreach! Weer terug naar de school van Richard in Amouria. Deze keer met een kleiner team en een kleinere auto. Met acht personen in een normale personenauto gingen we op pad. Deze keer weer vroeger, want om zeven uur werden we al opgehaald. Weer dezelfde rit als die keren ervoor. Zo langzamerhand kennen we de weg en weten we precies waar welk dorpje langs de weg staat. Weer even hobbelen. Heerlijk. Wat gaan wij de drempels in Nederland zometeen weer waarderen ;) Bij aankomst bij de school stonden er weer een hele hoop mensen te wachten.  Geen toespraken en gedoe maar gelijk beginnen. De twee dokters in een lokaal. Een van de zusters samen met Jannette in de auto met de medicijnen. Gerben en ik waren samen het lab in een apart lokaal. Twee tafels, twee stoelen en een bankje en beginnen maar. De mensen die bij de dokters geweest waren en een van de dokters een vermoeden van malaria of diabetes heeft dan werden de mensen naar ons doorgestuurd.  In het schrijftje stond dan wat voor onderzoek er moest gebeuren en wij moesten dat dan uitvoeren.  Een van ons hield een boek bij met welk persoon, welk onderzoek, de leeftijd en de uitslag van het onderzoek.  De ander prikte de mensen. En dit is nog een heel gedoe. Eerst waren er geen handschoenen, die toch wel erg belangrijk zijn en sommige mensen waren toch wel erg bang voor het prikje. Zo hebben we ook een aantal baby's gehad die geprikt moesten worden en dat is toch best lastig! Kleine vingertjes, snel wegtrekken en wij maar goed die vinger vast houden zodat het druppeltje bloed niet verloren ging. Eerst de vinger ontsmetten, dan met het speciale naaldje even een prikje erin en als er dan een druppeltje bloed komt deze heel precies opzuigen met een speciale opzuiger. En als zo'n baby'tje dan erg tegenstribbeld is dat best lastig. Na het druppeltje in de tester gedaan te hebben en twee druppels reactie vloeistof erbij was het wachten.  Soms kon je al snel zien dat het positief was, soms was het lang wachten en kwam toch het positieve streepje tevoorschijn.  We hebben samen 60 mensen geprikt en daarvan waren er 12 positief. Bij sommige kinderen was het al te zien aan ze en hadden ze flinke koorts. Heel naar om die kindjes te zien. We hebben die dag 202 mensen behandeld. Dat maakt in totaal 2700 mensen!!! Wat een aantal! Geweldig!  We zijn super trots op dit resultaat en het is geweldig om te zien om zoveel mensen te kunnen bereiken.  Na het prikken bij het lab ging ik samen met dokter Ronald en Richard op een boda op huisbezoek bij vier oude mensen die niet naar de outreaches konden. Dus hups op de boda en de bush in! Weer een hele ervaring! En het is vollop genieten achterop zo'n boda. We gingen naar de oudere mensen toe die we de week ervoor hadden gezien en beloofd hadden dat we terug zouden komen. Eerst kwamen we aan bij de oude vrouw met cardiale klachten. Haar benen zaten zo vol met vocht dat het vel gewoon gesprongen was. Een van de benen was nog intact en heb ik gezwachteld.  Zo word het vocht omhoog gestuwd en hopelijk  uit het lichaam gefilterd.  Ook kreeg ze van Ronald medicijnen en bijvoeding.  Deze had ik meegenomen uit Nederland en kwamen goed van pas! En weer op de boda door naar de volgende. Zo gingen we vier mensen langs. Alle vier kregen de juiste medicijnen, bijvoeding en een malaria test. 1 van de 4 was positief en kreeg anti malaria.  Bijzonder om te zien en fijn om ook deze mensen te kunnen helpen. Op de terug weg ging helaas mijn boda kapot en daar sta je dan. Gelukkig kon ik bij Ronald achterop en zou Richard achter ons aan komen als de boda weer gemaakt zou zijn. Nou na vijf minuutjes kwam ie alweer achter ons aan. Hier zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen! Bij terugkomst bij de school waren alle mensen weer vertrokken en was alles opgeruimd. Nog even lunch en weer tijd om naar huis te gaan. We hoopten een beetje optijd weer thuis te zijn, maar het was toch weer half zeven voordat we er waren. Het is ons nog geen een keer gelukt om voor het donker thuis te zijn ;) Maar we hebben wel weer een goede dag gehad en mensen geholpen! Na warm eten en een lekkere avond buiten op het terras was het tijd om te slapen. De volgende dag staat er een rust dag op de planning. Na die drukke week is het even tijd om bij te komen.

Groetjes!!