Rise and Shine! - zaterdag 29 november - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Rise and Shine! - zaterdag 29 november - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Rise and Shine! - zaterdag 29 november

Blijf op de hoogte en volg Naomi

29 November 2014 | Oeganda, Entebbe

Lieve allemaal,

De eerste echte dag in de Afrikaanse wereld.  Na heerlijk geslapen te hebben, het leek heel erg lang, maar het was pas negen uur, begon de dag bij een heerlijk ontbijt in de tuin van Paul. Paul heeft een prachtige tuin met de mooiste planten en bloemen, zelfs een bananenboom en bomen met mango's!  Van de tuin werden natuurlijk wel even foto's gemaakt! Als ontbijt hadden we heerlijke verse ananas (die smaakt tien keer zo lekker als in Nederland, we willen niet meer anders) verse toast met bacon en eieren. Het was genieten. Ondertussen keken we uit op de tuin. Helaas regende het wel, maar daardoor was het juist een heerlijke temperatuur.

Na even lekker uitgerust te hebben na het eten en toen het droog was zijn we Entebbe in gegaan. Eerst Oegandese simkaarten halen om te kunnen bellen en internet te hebben. Nou dat was al weer een heel avontuur.  De man achter het kraampje haalde van alles te voorschijn, kraskaarten met nummers, papiertjes. Het werd allemaal geregeld.  Het duurt even (denk maar aan een ruim uur) maar dan heb je wel drie telefoons met een simkaart. Terwijl wij daar stonden kwamen er ondertussen al aardig wat boda-boda's om ons heen te staan in de hoop dat we met ze mee gaan. Boda Boda's zijn moters die als taxi fungeren. En de mensen die erop zitten hebben het nogal koud, want ze hebben dikke jassen en truien aan met een grote muts op hun hoofd en als je geluk heb ook nog eens grote regenlaarzen. Wij hebben het heerlijk warm want het is gewoon 28 graden. Het is wel een grappig gezicht op straat. Mutsen en truien terwijl wij het goed warm hebben. Na de simkaarten werd even de bon gemaakt, maar dit ging niet zo makkelijk. Voor hun was het lastig om Care with a mission op te schrijven, voor ons om te spellen. De gekste termen en lettergrepen in het Engels werden geroepen, maar uiteindelijk was dit gelukt.  En toen kwam de markt. Je keek je ogen uit! Van geslachte koeien die aan een kraam hangen tot de darmen van een koe die gewoon op tafel liggen. Er was zoveel te zien. Prachtige kleding in Afrikaanse kleuren, tientallen bananen aan een stuk boom, gedroogde vissen met oog en al. Het was een hele bezienswaardiging. Ook voor je neus was het een avontuur ;)

S Avonds gingen we uit eten. Even een stukje lopen op straat waar ondertussen de mensen allemaal naar je kijken, want ja wij zijn natuurlijk de blanken. Ze proberen ook veel contact met je te maken en begroeten je graag. Vriendelijk 'I'm fine and how are you' zeggen en weer doorlopen. Voordat we het 'restaurant' in mochten werden de mannen nog even gescreend of ze wel veilig waren, dit allemaal met een grote glimlach van de beveiliger. Het komt natuurlijk niet vaak voor dat je een blanke mag "fouilleren" Het was een mooi restaurant maar niet zoals je in Nederland kent. We zaten buiten onder een mooi afdak met gezellige lichtjes en kaarsen. Ondertussen keken de Oegandese mannen allemaal voetbal aan de bar. Ze zijn hier gek op voetbal en volgen al het Engelse voetbal, want ze waren vroeger een kolonie van Engeland. We hadden ruime keuze en kozen allemaal wat lekkers. Van een burrito tot een halve kip, het was allemaal heerlijk. Gerben wil geen kip meer uit Nederland, dit is de echte en puur natuur! Natuurlijk nog een toetje toe en dit was heerlijke gekaremaliseerde ananas (bijzonder lekker!!) met chocola voor de vrouwen en koffie en een Mohijto voor de mannen. En dit allemaal voor nog geen 45 euro! Heel bijzonder. Na het eten zijn we druk geweest met de koffers herorganiseren voor morgen. Morgenochtend om acht uur worden we namelijk opgehaald om richting de safari te gaan. Alle koffers en tassen moeten ook mee dus we hopen op een grote auto. Die reis naar safari zal ongeveer zes uur duren maar ondertussen zullen we vanalles zien dus dat overleven we wel.  Nu gauw slapen en de wekker zetten!

Het volgende berichtje zal vanaf safari zijn als we hopelijk al wat prachtige dieren hebben gespot!

Liefs Naomi en Gerben