Outreach 2 - maandag 8 december - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu Outreach 2 - maandag 8 december - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Naomi Petersen - WaarBenJij.nu

Outreach 2 - maandag 8 december

Blijf op de hoogte en volg Naomi

11 December 2014 | Oeganda, Soroti

Halloa allemaal!

Na een lange tijd niks meer van ons gehoord te hebben is het weer tijd voor een nieuw reisverslag. Dit reisverslag gaat over maandag 8 december. De dag van de 2e outreach.
De reis ging naar een kleine village in het Soroti district. Ongeveer een half uurtje rijden. Voordat we gingen verzamelden we ons bij het ziekenhuis. Er gingen vier dokters mee, drie zusters, twee mensen voor het lab, de technische jongen Sam, Esther degene die alles noteerde, pastor Sam en wij vieren. Met 17 (!) man in een busje! Het busje was eigenlijk gemaakt voor 14 personen, maar hier in Afrika ga je gewoon met zn 17en erin. Kan allemaal! En dan zit je redelijk krap, maar dan ga je ook nog over een hobbelige zandweg. Heel verantwoord voor je rug en billen. Bij aankomst in de village stonden er al honderden mensen en kinderen op ons te wachten. Allemaal blij en schreeuwen en gillen. Dat gillen kunnen vooral de vrouwen heel goed, het is zo hoog, niet te geloven. Na een welkomspraatje was het tijd om aan de slag te gaan. Alle vier de dokters zaten aan een klein tafeltje onder een grote boom. Ieder een hoek. Onder een andere boom stond het busje met daarin de drie zusters. Zij waren de apotheek. De mensen kwamen dan naar het busje en gaven hun boekje en dan gaven de zusters de bijbehorende medicijnen met het boekje terug. Er was 1 gebouwtje.  De kerk. Dit was een grote rieten hut. En in de kerk hadden we een beamer neergezet, met een groot wit laken en een laptop. Een zelfgemaakte bioscoop! Hier lieten we de mensen de Jezus film zien, het hele verhaal van Jezus in hun plaatselijke taal. Zo konden de mensen kennis maken met Jezus en misschien zelfs tot geloof komen. De kerk was binnen een mum van tijd vol met kinderen. Die vonden het allemaal erg interessant wat die blanken aan het doen waren en wat er te zien was. Pastor Sam vertelde de mensen wat er allemaal ging gebeuren en vertaalde voor ons. Ondertussen gingen alle mensen naar de dokter. Er waren honderden mensen die allemaal aan het wachten waren onder de bomen. We hadden geluk dat er veel schaduw was, want het was gewoon weer 30 graden. De hele dag door kwamen de mensen langs de dokter, door naar het lab dat ook onder een boom zat en dan door naar Esther. Zij schreef iedereen op, met hun diagnose, de leeftijd en voorgeschreven medicijnen. De hele dag lang! Gerben zorgde samen met Sam voor de bioscoop en wisselden dan nu en dan van film. Het technische team van vandaag. De kinderen, maar ook de volwassen waren dol op de films! De Jezus film vonden ze allemaal erg indrukwekkend en na de film waren er meerdere mensen tot geloof gekomen! Na de Jezus film lieten we natuurfilms zien van BBC Earth. Ze vonden het allemaal geweldig! Al die mensen hadden nog nooit een zebra of een krokodil gezin. Ze gilden allemaal toen een leeuw een zebrajong te pakken had. Wat spannend allemaal! De films waren een groot succes! Maar er waren niet alleen maar leuke dingen. Dokter Ronald kwam naar ons toe met een vrouw met een baby. De baby had een waterhoofd en was nog nooit bij een dokter geweest. Het kind werd doorgestuurd naar het grote ziekenhuis in Soroti waar het waarschijnlijk een drain krijgt. Ook was er een klein meisje met zo vergevordere malaria dat ze uitgedroogd was en gelijk geholpen moest worden. Ze kreeg een infuusje met vocht en daarna malariamedicijnen. Erg naar om zo'n klein kindje al zo ziek te zien. Terwijl we een rondje liepen bij de dokters onder de boom zagen we een man bij de dokter die drie tenen minder had. Ook had hij een gat in zijn voet die al aardig diep was.  Tja dat gebeurd hier een stuk sneller want ze lopen veel op blote voeten en ze lopen hier kilometers! De zusters in het busje hadden het ook goed druk met de medicijnen. De bus lag helemaal vol! Lege doosjes, bijsluiters, vanalles! De hele dag door liepen we wat rond en hielpen we waar we konden. Ook  ben je veel bezig met de kinderen. Ze groeten, even met ze lachen, aandacht geven en foto's maken. En de foto's zijn nog het interessants!  Het was een lange dag en op een gegeven moment begonnen we met afronden. De film werd afgesloten en weer ingepakt. De dokters waren bezig met de laatste patienten, Esther moest nog een hele stapel boekjes overschrijven en de zusters de laatste medicijnen. In het lab werden de aantallen geteld. Een derde van de geteste mensen had malaria, wat natuurlijk harstikke veel is !  Gelukkig kregen deze mensen de juiste medicijnen en hopen we dat ze goed genezen. Ondertussen werd er een lunch voor ons klaargezet. Grote schalen met eten. Want ja als je gasten heb geef je hen te eten. Nou de dokters sloegen toe! Wij namen een bescheiden bordje met een beetje rijst en een klein stukje kip, maar de dokters schepten bordenvol! Het viel bijna van het bord af. En ze hebben het allemaal in een mum van tijd naar binnen. Je kijkt je ogen uit! Het blijft een avontuur hier. Na toch echt iedereen geholpen te hebben, de lunch achter de kiezen en afscheid genomen te hebben was het tijd om te gaan. Hup met z'n allen weer in dat busje en rijden maar. Hobbelend richting huis. Vermoeid maar voldaan na een lange dag. We hadden in totaal meer dan 500 mensen geholpen! Samen met het aantal van de eerste outreach maakt dan al zeker 1000 mensen! Geweldig toch!

De volgende dag weer een outreach, dus we gingen gauw ons bed in om de volgende morgen er weer op tijd uit te gaan!

Groetjes Naomi en Gerben